Uppföljning
Uppföljning kan vara aktuellt för patienter med svårare besvär. Uppföljningen kan ofta ske via telefon.
När det gäller luftvägsallergi och atopiska besvär är telefonrådgivning av sjuksköterska och råd om egenvård och receptfria läkemedel i många fall tillräckligt och besök eller uppföljning i vården behövs inte.
Patienter med svårare besvär eller som av andra skäl inte fått tillräcklig effekt av egenvårdsråd kan ha rätt till receptförskrivna läkemedel med förmån och kan ha nytta av bedömning i vården samt uppföljning. Eftersom det oftast är en mer komplex problematik i dessa fall är fysiskt besök hos läkare ofta att föredra.
Uppföljning kan oftast ske via telefon och ger möjlighet både till uppföljning av behandlingsresultat avseende läkemedel men också en chans att upprepa råd om förebyggande åtgärder.
Uppföljning, så kallad aktiv expektans eller provbehandling, kan också vara en hjälp i primärvården för att avgöra vilka patienter man bör remittera för annan behandling.
Oftast finns saker att förbättra avseende läkemedel och andra råd hos de patienter som söker vård med mycket besvär trots behandling, och med en tids aktiv uppföljning kan många få tillräcklig hjälp i primärvården.